Alla inlägg under mars 2008

Av jaja - 9 mars 2008 16:00

VÄGEN

Utanför våran ladugård går gamla 32 än idag kan man gå den vägen från Bredestad till Blå grinda Den nya vägen lades 1932 och därför fick den heta väg 32 . Idag passerar ca 3000 fordon per dag utanför Berga som ligger längs den vägen .

 


SOLDAT HUSET


Mitt emot vår trappa står ett gamalt soldat hus, där soldaterna kunde övernatta vid sin vandring ,, detta hus är dessutom det äldsta här i dalen.

 


GÅRDEN


Berga är avstyckad från granngården 2004 då det var 3 ladugårdar och 2 hus Vi fick då 3 hk mark för att det krävs minst 2,8 hk för att det ska räknas som jordbruksgård ocg därmed kan man göra avdrag för inköp mm


RENOVERING


När vi köpte denna gård hade det stått tommt i 12 år och dessför innan hade en äldere dam bott här, det var ju helt perfekt att kunna forma all inredning själv, men mkt jobb var det som låg framför oss .


Idag har vi nytt kök - badrum - fönster - element - pelletsbrännare vi har lagt nya mattor och tapetserat om ,, och nu är snart hallen klar som har varit brun och gröna tapeter, det som var det bästa med att börja med detta hus var att inget arbete var påbörjat utan allt var bara gammalt.


Från början var det 2 familjshus så vårt sovrum var ett kök . Det bästa med äldre hus är att dom är byggda så dom andas dvs att det cirkulerar luft som gör att mögel aldrig trivs och att det har en bra stomme .


Vi har drenerat runt huset och trädgården ska vi inte tala om det stod så mkt gamla äppelträd som inte hade ätabara äpplen så dom har vi tagit ner utom 2 är sparade.


ÅTERSTÅR


När hallen nu snart står klar efter att alla listor är på så är det bara hallen där uppe som ska bli ett badrum där bubbelkaret ska in som står och väntar.

Det sista av huset ska kläs i sommar och nya tegelpannor

när detta är gjort så kan min man äntligen börja bygga sitt efterlängtade garage så då lär man ha hela huset för sig själv för han ,robin och andreas lär väl tillbringa hela sin tid där och meka med bilarna ...


( vi såg alla möjligheter att ta vara på ett hus och gård,medan många på visningen pratade om att riva ) så visst är man lite stolt för allt inne i huset är skapat av våra egna händer )


Av jaja - 9 mars 2008 07:42


Snart snart är hallen klar nu är det bara alla listor som ska på och sen har jag en liten bit yta som ska målas ,, så det ska bli skönt. Projekt 2 ???


Robin har varit och målat på dom nya tapeterna i köket så jag kommer att måla på den tapeten,men vet inte om jag ska lugna mig lite,för skulle han rita över det ny målade så får man göra om allt igen ....


Idag ska vi in till Rosenlunds badhus det tror jag att Robin kommer att uppskatta för han älskar att bada

Av jaja - 7 mars 2008 16:33


Enligt tidigare dräktigheter så har hon gått 61 dygn båda gånger


Så enligt mina beräkningar så ska hon då föda 1 April ..


så då får vi väl hoppas att det blir 2 April vilken födelsedags present för mig .



Av jaja - 7 mars 2008 16:00

Idag har det ju varit helt underbart solsken , vind stilla Robin och jag har rensat i ladugården och gjort fint till ankorna som gick där och tjattrade nöjda och belåtna,, dom ska ju va precis där man går,, tama som hundar .... sen har vi sopat gångarna och ställt ordning allt...


Så det blev en liten eldnings hög


Katten grålle va hon gjort idag jo slöat hela dagen
Snacka om att man blir så sugen på att ta ut cadillacen men man få ge sig till tåls ett tag till,,,


men i påsk är det ju utställning med amerikanska bilar på Elmia som vi alltid åker på men det räcker gott och väl att gå där 1 dag för det är så mkt folk,,


sen påskafton är det ju crusing i jönköping på kvällen nere i satn som vi har varit ngr ggr

Av jaja - 6 mars 2008 08:03

 
 Vilket underbart foto ...   

Av jaja - 5 mars 2008 20:01

Har jätte strul med uppkoppligen av datorn !!!


Det bara hoppar ur hela tiden,,



 Fick Ny Rapport om Kajsas dräktighet BRA

Av jaja - 5 mars 2008 19:38

Vilken dag !!!


Undra hur många ggr jag har hoppat in och ut i denna bil,, och farit runt .


aneby - tranås - hem och lasta ut allt hela bilen full av grejor - ner och köpa


målafärg - åka och handla - hämta hallbänk som jag köpte av en kompis -


hämta Robin på dagis - ner och hämta wivi på jobbet - hem och göra middagen ...


Imorgon ska måla hallen klar !


Idag var gubben och köpte det sista ????


till hallen så jag hoppas att det ska stå klart till söndag !


Ja på lördag måste de vara ngt så där fint när vi ska lite fest i Berga för att sen.åka till parkhallen och Bugga loss( Jippi ååå va jag älskar att bugga )


Sen hoppas jag att till söndag att wivis rum ska stå klart och fint ,,så just nu är det fullt upp ,,


så min uppdatering av blogg blir lite dålig ngr dagar . 





Av jaja - 3 mars 2008 12:39


GÅ IN OCH LÄS DETTA SÅ FRUKTANSVÄRT ATT DET FINNS INGA ORD HUR GRYM EN MÄNNISKA KAN VARA MOT SIN VALP ....


VÄRT ATT TÄNKA PÅ INNAN MAN KÖPER HUND


ATT DET VAR DU SOM VALDE VALPEN

DET VAR INTE VALPEN SOM VALDE DIG  


svt.se - Rapport


Presentation

Omröstning

Hur ofta besöker du min blogg per dag ??
 1 gång
 2 gånger
 Flera gånger

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards