Alla inlägg den 8 september 2008

Av jaja - 8 september 2008 08:04


Igår åkte vi så till Hästmannen

namnet fick han för hans kärlek till sina hästar!

TV 1 gjorde ett program om honom och hans hästar som blev så populärt så det visades i repris !

Jag såg inte alla avsnitt !


Tyvärr så var hästmannen själv inte ute på sin gård men väl hans 3 jätte fina arbetshästar fick jag se o fotade en hel del,vi hade med oss morötter men det var inget dom brydde sig om...

Visst pirrade det lite i magen och jag hoppades på att han själv skulle ha varit ute.

Hästmannen lever inte i nuet kan man säga utan lever kvar där allt ska bevaras som förr,det vill säga att allt hö brukar han precis som dom gjorde förr här får inga traktorer köras på hans marker!

På ngt sätt blev jag samtidgt väldigt facinerad av denna man med sitt långa skägg hur han envist brukade sin gård och där till och med råttorna dansade på bordet när han bakade,ja man tappade lite av matlusten när man såg filmerna om hur han hade det inne och där klockan hade stannat för många år sedan !

Hästmannen är unik i mina ögon för hans levene sätt

Att bära in vatten från brunnen

Ingen ström

Möbler som knappt kan bära en råtta

Fönster som knappt är tvättade

Envis som en åsna

Slår sitt eget hö med lie

plöjer med sina hästa

rBär in sitt eget hö av handkraft


Mitt i allt av detta som man förundra sig i hur en människa kan leva år 2008 Men det mest faccinerande är hans hjärta av guld till sina hästar som är hans allt och där banden är så otroligt starka mellan dom.Och mössen som dansar på hans bord som han aldrig skulle göra illa utan tycker att dom är hans vänner och hur han brukar denna jord och skog med sina 3 hästar


Han lever idag precis som dom gjorde förr,så igentligen är det ju inget konstigt med furrutom att idag lever inte vi så för vi vrider på nycklen till traktorn och tutar och kör.

Vi trycker på knappen för att få lyse.

Vi tar bilen för att handla.

Vi köper nya möbler när vi tröttnat på våra gamla.

Vi har inga möss som dansar på bordet,för då skriker vi


ja med mera och mera


Så visst är det faccinerande på ngt sätt även om jag själv aldrig skulle kunna leva så här..

Utan det var förr för oss

Men det kommer alltid att var NU för Hästmannen



Hästmannens hus 

 

Virkes förråd ??? 

 

 Hans älskade 3 arbets hästar

Höet 


 

Av jaja - 8 september 2008 07:29


2 Flashbarn på prispallen i spår mer uppdatering i flash bloggen

www.hagstromberga.com

Presentation

Omröstning

Hur ofta besöker du min blogg per dag ??
 1 gång
 2 gånger
 Flera gånger

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11
12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards